PlayStation VR2
Hasse Hope
08 mars 2023PlayStation 5
Nå snakker vi.
Virtual Reality! Ingenting er mer futuristisk enn det. Muligheten til å være INNI en annen verden. Det er ikke til å tro at det går an. Og sånn har det vært i nesten 40 år.
For ja, VR har eksistert en stund. Det har ikke pleid å være så veldig bra, men jeg husker godt da Oculus kom med sine developer kits og man begynte å se flere og flere teste det ut. Da var det noe som skjedde, man begynte å snakke om at snart, nei, VELDIG snart ville VR-revolusjonen virkelig være over oss.
Men det har ikke skjedd. Flere utviklere har kommet, men VR er fortsatt av mange sett på som en gimmick.
Det mest populære headsettet i verden er utvilsomt Meta Quest 2. Og i motsetning til Quest, er Sonys PlayStation VR 2 et kablet VR-headset som må kobles til en PlayStation 5 for å fungere. Og selv om Meta Quest 2 kanskje er mer anvendelig for øyeblikket, så blir du nok ikke skuffet hvis du prøver deg på Sonys nye VR-flaggskip. For selv om PSVR 2 må kobles sammen, er det muligens den beste VR-opplevelsen som eksisterer for hjemmemarkedet akkurat nå.
Dette bildet ble tatt da jeg prøvde Creed-simulatoren "With Arms Wide Open".
PlayStation VR2 er drevet av livlige OLED-skjermer, fantastiske vibrerende kontrollere med sine egne unike force-feedback-utløsere, og med den kraftige grafikken som PlayStation 5 pumper ut, kan denne maskinvaren gjøre mot Quest 2 hva Hulken gjorde mot Loki i slutten av den første Avengers-filmen. Husker dere det?
Syv år etter at den første PlayStation VR først kom til PlayStation 4, har Sony endelig perfeksjonert plug-in konsoll VR. Førsteinntrykket slo meg i bakken, og nå, etter å ha prøvd det hjemme i en ti dagers tid, er jeg fortsatt imponert. For alle som vil ha en billett til det som sannsynligvis vil bli de flotteste VR-spillene på planeten – med mindre du er kongen av Spania og har en avansert spill-PC og dyr VR-maskinvare.
I år ser ut til å bli et bikkjeslagsmål mellom VR-selskaper, vi snakker Quest 3, Vive XR Elite og muligens noe fra Apple, og sånn sett kan man ikke si at Playstation har gjort så mye oppstuss rundt lanseringen. Det kan handle litt om spillene som er tilgjengelig.
På papiret ser ikke lanseringen så aller verst ut, men hva er egentlig nytt og unikt her?
Jeg har spilt omtrent 16 spill så langt, og flere av dem er ganske gode spill, men mange av dem er kjente porter av ting man har spilt på Oculus Quest og andre hodesett i årevis. Noen av disse spillene, som Star Wars: Tales From The Galaxy's Edge Enhanced Edition og Tentacular, har fått grafikkoppgraderinger, eller lagt til mer avanserte haptiske effekter.
Star Wars-spillet omtalte jeg for øvrig i en tidligere episode som skuffende, men jeg hadde bare ikke spilt nok. Etter en treig start, tar det seg nemlig veldig opp, der du løper rundt i romskip og på planeter og skyter stormtroopers og aliens. I en sidequest får man til og med bruke litt lyssverd, men altfor lite. Jeg vil bare bruke lyssverd, ok? Flott.
Tentacular kom i fjor, men er fortsatt veldig gøy. Du er på en tegneserieøy hvor det bor vennlige landsbyboere, og du er et gigantisk tentaklert havdyr. Spillet får deg etter hvert til å tro at du faktisk har tentakler når du griper og kaster ting for å løse gåter. Det er morsomt og sjarmerende, og PSVR 2s fantastiske haptiske egenskaper gjør at tentaklene føles enda mer ekte.
Jurassic World aftermath er et slags horrorspill der du går rundt på en øy og blir angrepet av dinosaurer, men jeg har ikke spilt det nok til å kunne si om det er bra eller meh. Jeg synes den cel-shadede stilen ser litt gammel ut, og jeg ble ikke hekta den timen jeg spilte, men om du får det til en billig penge og er fan av filmene, så hvorfor ikke.
Av nyutgivelser er Horizon: Call of the Mountain den mest imponerende spillopplevelsen.
Flaggskipet i denne omgang er uten tvil Horizon: Call of the Mountain. Et nokså lineært eventyr snarere enn en ekte RPG-opplevelse. Men det er en fantastisk demo av systemets kraft og gameplayet er en blanding av bueskyting, puzzles og klatring. Det er særdeles vakkert, og du får magasug av å se ned mens du klatrer hit og dit. Ikke minst føles robotdinosaurene ekstra mektige i VR. Men som jeg nevnte i stad, dette føles litt som en “demo”, ikke som et fullverdig spill sånn som f.eks. Half Life Alyx, og det merkes. Hadde dette Valve-spillet vært tilgjengelig, så hadde dette headsettet umiddelbart steget noen hakk i “must have”-kategorien. Jeg tviler dog på at Valve vil gi Playstation denne muligheten med det første, og det er veldig synd.
Gran Turismo 7 må også nevnes. For folkens: jeg hater bilspill mer enn jeg hater å bli klissete på henda når jeg panter flasker. Hater. Men dette er faktisk en helt rå opplevelse, og det nærmeste jeg har kommet vedvarende gåsehud i VR-sammenheng.
Jeg har ikke spilt alle releasespillene, men dette er de viktigste. ALTAIR BREAKER er det ikke no vits å skaffe seg fordi det suger. FANTAVISION202X er et underveldende spill der du skal “connect the dots” og lage fyrverkeri. Det blir nej.
Skal du vise en venn hva PSVR2 kan by på er det Gran Turismo 7 du bør fyre opp.
Også må det sies en ting til: Det er en forbanna tragedie at PSVR-spill fra de siste syv årene ikke automatisk er bakoverkompatible. Uten en oppdatering kan du faktisk ikke spille dem på PSVR 2 i det hele tatt. Noen spill får gratis PSVR 2-oppdateringer, mens andre tar ekstra betalt for den nye PSVR 2-versjonen. Dette synes jeg rett og slett er dårlig gjort mot de som har vært trofaste Playstation VR-gamere, de får ingen belønning for sitt engasjement, og det er ræva.
Oppsettet kunne moren min ha fått til. Koble headsettet til USB-inngangen til maskinen, gå gjennom veiledningen, scann rommet ved å se deg rundt, og kalibrer øyesporingen, så er du i gang. Og dette med øyesporing er jo sabla gøy. Dette er ikke det første VR-headsettet med denne funksjonen, men det er fortsatt helt magisk å bare kunne se på et punkt på skjermen, også vet headsettet hvor du ser. PSVR 2-spill bruker en teknologi som optimerer grafikkkvaliteten bare der den registrerer at øynene dine ser direkte, noe som gir bedre grafikk uten at du legger merke til de manglende detaljene rundt kantene.
Skulle jeg ønske headsettet var trådløst? Ja. Veldig. Man føler seg ikke så fri som jeg skulle ønske man gjorde, og det tar deg litt ut av opplevelsen når du tråkker på den, eller kjører over den med gamingstolen din. Men det går helt fint, jeg klarer å vente til PSVR3 med den slags.
Headsettet strammer til hodet med en enkelt knott, på samme måte som den originale PSVR, mens frontvisiret glir inn og ut for å møte øynene dine. Jeg bruker ikke briller, men ifølge mine kilder (som jeg velger å la være anonyme), så er dette det mest brillevennlige VR-headsettet på markedet.
Det er symptomatisk for VR i 2023 at det i all hovedsak er moduser fra allerede eksisterende spill som byr på de beste opplevelsene.
OLED HDR-skjermene er også pokker så gode. Oppløsningen på 2 000 x 2 040 per øye føles skarp, selv om man fortsatt innimellom kan se litt pikselering. Når det er sagt, er det levende, detaljert og lyst, med et 110-graders visningsområde som er større enn mange utfordrere, blant annet Quest 2.
Lyden er ikke noe å skrive hjem om hvis du er på ferie og tester ut PSVR2 på et kjøpesenter i Napoli, for eksempel. Du ville ikke nevnt det i postkortet. De medfølgende earpoddene er helt ok, men jeg vil anbefale å bruke et bedre headset. ut for meg. Du kan nemlig bruke headsettet sammen med Sonys Pulse 3D headset, selv om du merker at du nå har ganske mye greier oppå hodet.
Noe som er ganske eksklusivt, og jæskla fett, er derimot de innebygde headsetvibrasjonene som kicker inn med noen spill. Det høres kanskje sykt ut, men det gir deg større innlevelse i actionfylte scener, og er mer enn bare en gimmick.
Så var kontrollerne, da. Her har de virkelig tatt et steg opp siden de forbanna tryllestavene man brukte til PSVR1. De har på en måte brettet sammen kontrolleren til en slags sfære, og de fungerer overraskende godt. De er også veldig lette. Triggerne er fantastiske, med samme kraft-feedback som DualSense. Disse kontrollerene har dog ikke en D-pad, eller pekeplate; som betyr at du fortsatt trenger en DualSense for å spille ikke-VR PS5-spill på headsettet.
Neste gang kutter vi kabelen - ok?
Teknisk er PlayStation VR2 særdeles bra greier. OLED-skjermene er nydelige, headsetet er så plug and play som du kan få det, og kontrollerne mener jeg er markedsledende. Lanseringsspillene er også nokså gode, men ikke gode nok til at PSVR 2 kan rettferdiggjøre prisen på nærmere 7000 kroner.
Med andre ord: hvis du sitter på en faktisk skattekiste full av disponible penger som du bare kan bruke på hva faen du vil, så kan du godt skaffe deg PSVR2 og kose deg med det. Men før vi har noen ordenlige killer games som gjør maskinvaren uunværlig, så ville jeg ventet litt til. Men vi er så nærme, folkens! Jeg føler det på meg.
VR-framtiden blir lysere og lysere. PSVR2 får 84 av 100.