Nintendo Switch Sports

11 mai 2022

Nintendo Switch Sports stupheader etter spillhistoriens fjerde mest solgte spill, og lykkes tålelig med forsøket.

For seksten år siden traff Nintendo Wii verden som en eksplosjon da den ble lansert med en slags utvidet tech-demo av hva konsollen kunne by på innenfor bevegelsessensorgaming, Wii Sports, som var inkludert i pakka i alle territorier med unntak av Japan.

Jeg er usikker på om utviklerne hos Nintendo visste hva de hadde skapt på forhånd, for omfanget og resultatet av hva Wii Sports betydde for spillmediet er nesten ikke mulig å måle. I løpet av få måneder fantes Nintendo Wii på gamlehjem og venteværelser. På julekvelden i 2006 var tv-er over hele Norge okkupert av familier som spilte bowling, baseball, golf og boksing i stedet for å se på Karl-Bertil Jonssons jul - dersom de fikk tak i en av Wii-ene som ble revet ut av butikkhyllene. Sølvguttene sang julen inn med kun én sang dette året:

Du-ru-duuuu-du-du-du. Duuuuu!

Jeg tør påstå at veldig mange tusen Nintendo Wii-eiere verden over kun eide Wii Sports til konsollen sin. SÅ bra var spillet - at konsollen for mange kun ble en slags Wii Sports-maskin.

Det har gått 16 år siden dette grensesprengende spillhistoriske øyeblikket, og nå er endelig oppfølgeren her. Klarer Nintendo Switch Sports å nå sin forgjenger til knærne? Kommer Eurovision Song Contest neste lørdag til å merke en dip i seertallene fordi folk spiller Volleyball, fotball og Chambara?

Fra Duplohår og strekmunn til hypebeastsveis og veltrimmede bryn. Dette er next-gen!

Nei - det gjør de ikke. Men det betyr ikke at Nintendo Switch Sports er et dårlig spill. I motsetning til sin forgjenger må du ut med en halv tusenlapp denne gangen, der Wii Sports kom inkludert sammen med konsollen. For den summen får du muligheten til å spille seks idretter; Tennis, Volleyball, Fotball, Badminton, Bowling og Chambara. En stor oppdatering som inneholder golf er forventet sent 2022 som en gratis oppdatering.

Du kan spille disse idrettene enten lokalt med CPU, venner og familie i samme rom, online med venner du har på vennelista di eller online mot fremmede der du ranker opp og mottar kosmetiske oppgraderinger til din figur eller dine favorittidretter. Akkurat som i Overwatch og andre onlinespill ligger disse oppgraderingene bak tilfeldige loot box-lotterier, men heldigvis, og takk RNGesus for det: disse går det ikke an å kjøpe for mikrotransaksjoner.

Det første jeg tenkte da jeg startet Switch Sports var at jeg stusset over at tre av de seks idrettene handlet om å få noe over et nett. Jeg var bekymret for at Volleyball, tennis og badminton bare skulle føles som en reskin av samme idrett, men heldigvis er både fysikken og gameplayet helt forskjellig i disse tre. Volleyball er et spill for teknikeren der du må legge opp, smashe og blokke utifra spillets gang, Badminton er et spill for den raske og utholdende atleten og tennis er en blanding av de to spillestilene der teknikk møter fysikk. Alle skiller seg fra hverandre, og alle er morsomme.

Nord-Korea DLC-en Kim Jong-Bowl har slått an i Pyongyang.

Bowling er veldig gøy, selv om det nok er hakket for enkelt for å være gøy i lengden. Chambara derimot, sverdkamp der du må blokke og slå i ulike retninger føles akkurat hakket for lite finjustert til at karakteren alltid gjør det jeg ønsker. Det er mulig dette kommer med enda mer trening, og selv om jeg har blitt merkbart bedre enn i begynnelsen føles det fortsatt som om to av ti inputs ikke gjør det jeg ønsker. Det er synd i et spill som er 100% avhengig av bevegelsessensorer. Fotball er for meg en stor positiv overraskelse, der jeg opplever at Nintendo har lært av både Lucioball i Overwatch, sitt eget Mario Strikers og ikke minst Rocket League når det kommer til hva som skal til for å gjøre cageball engasjerende online. Det eneste jeg har å utsette på denne modusen er at banene nok er hakket for store, slik at det oppstår sekvenser med venting, og at jeg ikke helt kan se funksjonaliteten som beinstrapen som følger med skal tilføre når den implementeres senere i sommer. Det er som Sebastian Brynestad alltid har sagt:

“Fotball skal spelles med henda!”

We love our: Itsy Bitsy, Teeny Weeny, blue hair-head Nintendo Mii-ni!

Inntil nå har jeg kun snakket om å spille alene mot CPU. Nintendo Switch Sports skinner aller sterkest når hele familien eller vennegjengen tar skrittet ut på gulvet og kjemper mot hverandre, eller når du spiller mot andre, ekte mennesker av kjøtt og blod online. Nintendo gjør nemlig nok en gang det de gjør aller best i denne modusen, de vekker spillgleden på tvers av generasjoner og får absolutt alle, fra en som aldri har spilt før til verdensmesteren i League of Legends til å le, kose seg, få lyst til å vinne og glemme at de spiller dataspill.

Jeg skulle selv bare spille et par kjappe games med fotball for å gå opp i level online, men endte med å nispille fotballdelen i tre timer der jeg på mesterlig vis inkluderte de fire noe begrensede medfølgende emojiene for å kommunisere til mine andre lagkamerater en sweeper-keeper taktikk som ville gjort Manuel Neuer stolt.

Og det er dette som gjør Nintendo Switch Sports så veldig, veldig bra. Det er fantastisk gøy å spille med venner, akkurat som Mario Party eller Goldeneye, men når du finner den sporten i mengden som du virkelig føler du mestrer, så er grepet med å nesten kunne gjøre det til en Esport online, bli bedre og bedre og gå fra enkel moro til blodig alvor der du stupheader i krysset og klipper gresset på fotballbanen med XO_Frille34 fra Bremen en av de beste onlineopplevelsene jeg har hatt i år.

Episode XXIV: The First Price Menace.

Da bevegelsesgamingen for alvor nådde allmennheten med Wii i 2016 var teknologien revolusjonerende for mange, men (hovedsakelig) på grunn av Nintendo og mobilgaming er vi nå så vant med teknologien at den ikke lenger bærer minispillene slik den gjorde i 2016. Likevel er Nintendo Switch Sports et mer enn godt nok spill til å engasjere hele familien, og grepet med å inkludere de mest kompetitive spillerne inn via onlinedelen gjør at spillet også fyller et målgruppehull.

Enn så lenge er det likevel akkurat litt for lite variasjon i spillene som er inkludert til å nå de aller høyeste karakterene på min skala. Jeg savner både baseball, golf og boksing og synes ikke Chambara er en tilstrekkelig god nok erstatning for sistnevnte. Jeg har riktignok høye forventninger til hva Nintendo får til med golfdelen etter å ha kost med med Mario Golf, men jeg kan ikke bedømme et spill utifra hva som potensielt kommer i fremtiden, jeg må bedømme det etter hva som er der nå.

Nintendo Switch Sports får derfor 80 av 100 Hedemenn av meg, og anbefales først og fremst til tre ulike målgrupper: de som ønsker å spille kompetitivt online, de som ønsker å spille med familie hjemme og de som ønsker å spille med venner på vors eller fest. Det er nemlig lite som er morsommere enn å druse en venn i tennis foran tv-en en fredagskveld, så lenge du har husket én ting: å feste håndleddstroppen.

80/100