Forza Motorsport

04 okt. 2023
Xbox Series X/S

Noe er i veien.

La oss få det ut av veien umiddelbart (akkurat som konkurrentene dine på banen):

Forza Motorsport anno 2023 og Gran Turismo 7 er noe av det ypperste vi kan forvente, kjørefølelsesmessig, av en bilsimulator i 2023 uten å måtte investere i et medlemskap hos iRacing, en kjørestol med påmontert girkasse, pedalsett, håndbrekk og 270 graders innsynsvinkel via tre skjermer.

De nevnte spillene er begge bilsimulatorer som lar kvinnen og mannen i gata komme så nært som mulig bilkjøring som en sport; altså det å kappe ned tideler, hundredeler og tusendeler på rundetidene ved å utnytte slipstreaming, lære seg ujevnheter i asfalten og kurven på svingene, og passere konkurrenter med et smil om munnen og gasspedalen i bånn.

Når jeg er midt i det - ute på banen - og kniver om seire på høyeste vanskelighetsgrad, er Forza Motorsport et helt fantastisk spill, og står ikke tilbake for historiens beste konsollsimulator, Sonys sjangerdefinerende ekvivalent Gran Turismo 7, på noen områder.

Derfor er det så usigelig trist at alt annet føles så halvveis - og at totalopplevelsen av Forza Motorsport er en magisk simulatoropplevelse fra øverste hylle, pakket inn i pakketeip og aluminiumsfolie.

Dette er Forza på sitt aller, aller beste. En Ferrari Roma, fri asfalt og deg.

Forza Motorsport starter som de fleste andre bilsimulatorer, med en god og engasjerende inngang som med et imponerende presist og detaljert oppsett lar deg finne ut av hvor akkurat du ligger, hva gjelder vanskelighetsgrad. Har du kjørt noen bilsimulatorer før, bør du sette denne høyt. Poenget med spill som dette er å knive om seieren, ikke å passere alle andre på runde én, kjøre fem runder alene og vinne med ett minutt. Det blir veldig fort veldig kjedelig.

Det som skiller Forza-serien fra andre simultaorspill er en tilbakespolingsknapp du kan trykke på dersom du f eks kjører av veien, slik at du kan hoppe tilbake for å rette opp feilen. Den krever jeg at du skrur av umiddelbart. Den hører hjemme i Forza Horizon, men blir helt fullstendig feil i et bilsimulatorspill, der det skal gjøre grusomt vondt å feilberegne en sving etter ti runder av et løp, kræsje ut, og måtte begynne helt på nytt. Akkurat som i ekte racing.

Uansett: etter å ha gjort disse justeringene kastes jeg som nevnt inn i en oppstartsmodus med tre varierte løp på tre ulike baner, og jeg koser meg stort.

Hvem er Hollywoods beste racingmekaniker? Brad Pit.

Det er først når jeg skal sette i gang med selve spillet, etter denne utvidede oppstarten, at jeg møter på min første veisperring. For etter et godt førsteinntrykk, blir jeg raskt dratt ned på jorda av det som møter meg når jeg skal utforske hva Forza Motorsport faktisk har å by på av innhold: Det er nemlig ikke mye. Jeg teller fire moduser: Karriere, flerspiller, lokal flerspiller og time trial. Karrieremodusen består av fem forskjellige «Tours», der hver har fire cuper som består av fire til seks løp. Det er altså 20 cuper, fordelt utover 20 ulike baner. Totalt. Det er verken gateløp, rally på snø og grus eller drifting her. Null. Nada.

Til sammenlikning har Gran Turismo 7 over 20 moduser, 37 ulike baner, en enorm variasjon i typer løp, og en karrieremodus som drar deg via alle verdens hjørner.

Les replikken over høyt med AI-stemme, og du forstår hvor svakt manuset / oversettelsen er.

Når jeg så setter i gang med karrieremodusen i Forza, innser jeg at utvikleren i Turn 10 Studios har gjort et relativt sjokkerende designvalg hva gjelder oppgradering av biler og selve bilparken i spillet. For selv om utviklerne skryter av at det er 500 biler i Forza Motorsport, "right off the bat", så virker det for meg som om de ikke ønsker at folk skal ta i bruk alle sammen. Grunnen til det er den nye måten de har løst trimming- og oppgraderingssystemet på, som er en stor og viktig del av simulatorspill.

I de fleste spill i denne sjangeren kan du nemlig kjøpe deg deler du trenger til din bil for penger du vinner underveis. Med andre ord: Hvis du har en favorittbil du mestrer, og som du liker å kjøre med, så kan du “grinde” forskjellige løp med denne, for å bygge deg opp penger til å oppgradere andre biler i bilparken din - så de blir morsommere å kjøre med.

I Forza Motorsport er ikke dette mulig. Hver og en bil har individuelle deler, som er låst bak innholdsmurer. Du er nødt til å kjøre i timesvis med hver eneste bil og "levle" opp bilene for å åpne tilgangen til eksosrør, forgassere og bremseskiver til den faktiske bilen du ønsker å oppgradere. Med andre ord: hvis du kjøper en elendig Fiat Panda for å være med i en cup som krever denne, er du nødt til å lide deg gjennom løp på løp med akkurat den Fiaten for å kunne skaffe delene du trenger for at den skal bli bedre å kjøre med.

Det er en helt absurd designavgjørelse, som jeg ikke forstår ett eneste prosent av. Når jeg tjener penger i et simulatorbilspill ønsker jeg selvfølgelig å kunne gå inn i et digitalt verksted for å kjøpe deler til andre biler enn nøyaktig den jeg har tjent pengene med? Det er jo mine penger! Men det kan jeg ikke i Forza Motorsport. Og for det trekker jeg ene og alene ti poeng på sluttkarakteren.

Dette bildet er en fribillett til å slå noen i nærheten. Gul bil.

Jeg leter meg også gjennom menyene etter en “skru på musikken”-knapp, for det er nesten ikke musikk her, og det kan jeg ikke forstå. Jeg hører ingen lisensierte låter som girer meg opp. Soundtracket er rett og slett så generisk og upersonlig, at den bittelille musikken som gjentar seg og gjentar seg ødelegger mer enn den hever opplevelsen.

Etter 20 timer med spilling er det en ting som tydelig utkrystalliserer seg for meg som anmelder: Forza Motorsport lider under mangel av kreativt overskudd.

....hvilken som helst grafisk designer hadde gjort en bedre jobb enn dette.

Dette er en vanskelig anmeldelse, for det høres kanskje ut som om jeg misliker Forza Motorsport sterkt, men det gjør jeg ikke. Det er utrolig gøy og BRA (med store bokstaver) å kjøre det innholdet som faktisk er i Forza Motorsport, og selve bilkjøringen og omgivelsene ser så lekre ut at jeg sitter med munnen halvveis åpen når jeg spiller. Det er ikke her problemet ligger.

Problemet er, i tillegg til noen merkelige designavgjørelser, hvor sjelløst og billig Forza Motorsport oppleves utover selve kjøringen på banen.

Hvor er historiefortellingen? Forza Motorsport klarer aldri på noe tidspunkt å få meg til å føle at det jeg gjør betyr noe. Spillet er en opplevelse som er laserfokusert rundt individuelle racingopplevelser, og kun det. I karrieremodusen bygger jeg egentlig ikke en karriere. Jeg racer gjennom et relativt tynt utvalg av baner med ulike regelsett, og selv om jeg vinner en spesifikk turnering har ikke det noe å si for noen av de andre turneringene. Jeg er ingen racersjåfør, dette er ikke en karriere. Det er et dataspill.

Hvor er følelsene? Turn 10 Studios forsøker aldri å sette Forza Motorsport i historisk kontekst, eller å gi meg gåsehud. Jeg opplever rett og slett at selve kjøringen i Forza Motorsport er laget av noen som er glade i bilsimulatorspill, men at alt annet er håndtert av noen som ikke er så veldig gode på det de gjør.

Hvorfor kan man ødelegge egen spillopplevelse med mikrotransaksjoner? At man kan bruke 300 kroner i Forza Motorsport på å kjøpe seg en haug med biler med en gang og et «VIP-medlemskap» som dobler premiepengene dine for resten av spillet, er også en sjokkerende designavgjørelse, fordi det ødelegger spillet. Jeg har dessverre blitt tildelt premiumutgaven av spillet som anmeldereksemplar, som koster 1100 kroner, der disse mikrotransaksjonene er inkludert fra starten av. Det betyr at jeg fra første minutt av spillet hadde råd til den aller dyreste bilen i spillet, at jeg alltid tjente enorme summer penger for hvert løp og at jeg umiddelbart hadde tilgang på alle bilene jeg trengte for å kjøre de første fire turneringene i karrieremodus. Med andre ord: Jeg hadde ingenting å spille for, annet enn seier i løpene. Progresjonen og balansen i spillet var ødelagt for meg, fordi jeg alltid tjente dobbel premiepengesum.

"Få en enda bedre Forza Motorsport-opplevelse med et VIP-medlemskap som gir deg 2x credits utbetalt" er en større løgn enn Fyre Festival.

Hvorfor ser alle menyer og fonter så middelmådige ut? Jeg klarer ikke å si dette på en måte som ikke høres nedlatende og snobbete ut, men jeg må si det likevel. De grafiske elementene i Forza Motorsport…ser billige ut. Hovedmenyene ser ut som tabeller i PowerPoint, der fonten som brukes ser skremmende ut som gratisfonten Bebas Neue - alltid i caps lock, og med skyggelegging på bokstavene som om jeg navigerer meg gjennom en ungdomsskolepresentasjon. Det høres ut som om jeg henger meg opp i detaljer, men det er dessverre en så grell kontrast til det unikt gjennomarbeidede pikselpresise arbeidet Polyphony Digital har gjort med Gran Turismo 7, at det ødelegger en god del for meg. «Hvorfor det?», tenker du kanskje.

Jo, fordi bilkjøring og motorsport er følelser - og da påvirker rammeverket også totalopplevelsen. Når du skal kjøre biler som koster millioner av kroner, må omgivelsene stå i stil. Det billige grafiske venstrehåndsarbeidet som møter deg i Forza Motorsport gjør dessverre at jeg altfor ofte bryter illusjonen av å være en legendarisk racersjåfør, og i stedet sitter med følelsen av å spille et bilspill. Selv om selve kjørefølelsen i både GT7 og Forza Motorsport er som å fly det mest luksuriøse privatfly, frakter Gran Turismo meg til flyplassen med limousin, privatsjåfør, perfekt air condition-temperatur og min prefererte drikkevare i hånden.

Forza Motorsport frakter meg med esel og kjerre, flankert av en lunken Kuli.

Før hvert eneste løp blir du tvunget gjennom den ene startskjermen styggere enn den andre. Beklager, men dette designet er ikke godt nok i 2023.

Alt i alt er Forza Motorsport et veldig schizofrent spill for meg. Når jeg er ute på banen, har jeg det utrolig gøy. Jeg kniver med rivaler, enten de har velutviklet og realistisk kunstig intelligens, er ekte spillere online eller er mine egne skygger som jeg forsøker å knuse rundetiden til.

Men: Målt opp mot Gran Turismo 7 blir totalopplevelsen av Forza Motorsport dessverre en blek kopi, med en brøkdel av banene, frihet låst bak timesvis med grinding, det sjokkerende lave antallet fire spillmoduser og med en fattig innpakning som oser venstrehåndsarbeid.

Hadde det holdt å anmelde en bilsimulator i 2023 utelukkende basert på kjørefølelsen av bilen på banen i konkurranse mot andre biler - så hadde Forza Motorsport vært høyt oppe. Men når bilsimulatorverdenen kun består av noen få spillserier, og det nyeste spillet i den største konkurrerende serien har satt en skyhøy bransjestandard for totalopplevelsen av motorsport, så blir det dessverre vanskelig å gi Forza Motorsport noe høyere enn 70 av 100 Hedemenn.

Forza lager verdens beste arkadebilspill i Forza Horizon. Der sitter de alene på tronen, og skuer utover et stadig ekspanderende kongerike.

Forza Motorsport derimot, er en ansatt ved hoffet, som pusser kjøreskoene til den japanske kongen.

70/100