Escape First Alchemist

15 mars 2023

En variert og spennende virkelighetsflukt.

Jeg er av typen som liker å ha det gøy. Når jeg blir spurt, pleier jeg å si at escape room er det morsomste jeg vet. Det er en av de tinga jeg googler lenge før jeg planlegger restaurantbesøk om jeg skal på ferie. Dette escape room behovet har jeg i det siste i stor grad fått stilt på House of Nerds sitt VR-rom, men jeg er en mye-vil-ha-mer kinda girl.

På tide å kjøre en omvendt Benjamin Button på din verste fiende? KJØR SENIUM!

Det var helt tilfeldig at jeg kom over spillet Escape First Alchemist. Det er det første spillet i Escape First-serien jeg har testet, så her gikk jeg inn helt uten noen forventninger. Allikevel har jeg en del erfaring med escape room, både i fysisk-, VR- og brettspill-format. De første minuttene var jeg meget skeptisk. Dette er et førstepersonsspill man med fordel kan justere litt på kamerasettings for å unngå å bli sjøsjuk av. Det var i alle fall min erfaring. Jeg byttet også fra mus og tastatur til PS kontroller, for å få en bedre spillopplevelse. Når dette var gjort, ble mine skepsiser straks motbevist.

I Escape First Alchemist befinner du deg plutselig på det gamle arbeidsrommet til en alkymist som kun snakker til deg gjennom en magisk bok. Du blir satt ut på en lang rekke med oppgaver og puzzles som låser opp rom, åpner kister og tar deg videre i historien. For de som har løst et escape room før, er dette kjent materie. I motsetning til for eksempel fysiske escape room, så har du her ikke en tidsbegrensning på å fullføre spillet. Det synes jeg var helt nydelig.

When you're lost in the darkness, look for the light.

Det er begrensa hvor mye jeg kan si om spillet, uten å spoile det og dermed ødelegge hele spillopplevelsen. Det jeg kan si, er at Escape First Alchemist treffer godt på flere punkter. Blant annet på det viktigste punktet, nemlig oppgavene. De er varierte, både i vanskelighetsgrad og art. Jeg opplevde at alle oppgavene var intuitive til den grad at de var mulig å både finne, forstå og løse. I spillet skal man også brygge eliksirer, noe jeg synes er både gøy og som muliggjør flere morsomme funksjoner. Jeg brukte en liten kveld på å spille meg gjennom, da var jeg engasjert og koste meg hvert eneste sekund.

Det er noen elementer ved Escape First Alchemist som gjør at spillet ikke bare får skryt fra denne kanten. Det mest innlysende er vel mangel på gjenspillbarhet, men det er også en side ved denne sjangeren som man bare må godta. Selv om spillet gir en lengre opplevelse enn ordinære escape rooms, skulle jeg faktisk ønske at dette spillet var større. Spillet byr på flere alternative slutter, men den jeg valgte var ikke noe høydepunkt.

FERSKEN. Nei, hva var det igjen.. KIWI. Nei.. Mel. MELON! MELON VAR DET!

Tross noen mindre skampletter var Escape first Alchemist en helt nydelig spillopplevelse for meg. Jeg gjorde notater, tok bilder av skjermen og ble veldig engasjert. Det er et spill som gir en engangsopplevelse, men denne opplevelsen var til gjengjeld meget god.

Derfor gir jeg Escape First Alchemist 90/100 epler!

90/100