Disney Illusion Island

16 aug. 2023

Klem en venn!

Jeg har stått på scenen på The Gathering og ropt «HYPE!» i vente på dette spillet. Så man kan vel
anslå at mine forventninger har vært ganske store: dette er et spill som jeg forventa skulle treffe midt i min blink. Et 2D sidescroller med Mikke i bresjen?! Jeg drømmer jo med en gang om et slags Mickey`s Wild Adventure 2, mitt yndlingsspill fra PlayStation 1. I tillegg er det couch co-op? Min absolutte foretrukne spillmodus! Dette er jo oppskriften på gull!

Men først; hva er Disney Illusion Island?

Med utviklere som åpenbart har spilt Portal, ligger alt til rette for en suksess. Eller?

I Disney Illusion Island har den ikoniske vennegjengen bestående av Mike, Minni, Donald og Langbein blitt invitert på en nydelig piknik på øya Monoth. Der møter de noen små søte vesener, Hokuns, som trenger hjelp fra noen ekte helter, nemlig Mikke og venner. De setter ut på farlig reise gjennom forskjellige biomer, altså økosystemer, for å finne magiske artefakter. Det er en klassisk heltedåd i aksjon… eller er det det?

På denne reisen kan du velge hvem av figurene du ville spille. Jeg valgte Minni og min Player 2 valgte Mikke. Alle karakterene har de samme evnene, og du kan justere vanskelighetsgraden ved å velge antall maks liv. Jeg valgte to liv, som skal være en balansert spillopplevelse.

Disney Illusion Island krever ikke at du mestrer kompliserte knappekombinasjoner, du bruker bare to. Forskjellige fargerike mobs må unngås med hopping eller ved å dukke, og etter hvert som man har progresjon i spillet får man nye evner som gir deg tilgang til nye områder. Underveis havner man i noen bossfights, der man i kjent stil må lese sin motstander og utnytte deres svakhet på riktig tidspunkt. Du kan bruke kartet for å orientere deg i denne noe kaotiske verdenen, der man kan samle blant annet Mickey Memorabilia. Litt snadder for «completionists» der altså.

Det er overraskende morsomt at Donald alltid får elendige power-ups.

Så: Hva synes jeg om Disney Illusion Island?

Dette spillet er ikke noe Mickey`s Wild Adventure 2. Ikke i nærheten. Det har herlig humor som kommer frem i både cutscenes, karakterer og lydeffekter, det har nydelig musikk og jeg liker godt den visuelle stilen de har gått for. Noen ganger får jeg hint av nostalgi og det er gøy å ha en spillopplevelse sammen med andre. Men det er ett stort problem for meg med dette spillet, som vi sier i musikken: «Don`t bore us, get to the chorus»

Disney Illusion Island har kanskje ikke siktet seg inn på meg som sin målgruppe. Gameplayet er alt for enkelt, og det føles ut som en evighet før man er ute av «tutorialfasen» fordi progresjonen er treg. Flere av oppgavene sender deg bare frem og tilbake mellom to steder, noe som føles mer som en oppgave enn en utfordring. Det er et relativt kort spill som ikke krever så mange timer for å fullføre historien. Av disse timene var det gleden av å spille med andre, samt nostalgien som drev meg gjennom majoriteten. Det er først de siste to timene at jeg synes gameplayet i seg selv er mer givende og gir meg noen utfordringer. Spillet kunne også med fordel utnyttet flerspillerfunksjonen, ved at flere oppgaver krevde samarbeid.

Disney Illusion Island har perfeksjonert fetch quests! Det er ikke en god ting.

Jeg vil anbefale dette spillet for voksne som ønsker å spille sammen med barna. Det er fint å se på, nydelig å høre på og enkelt å spille. Det har humor, er enkelt å forstå og er en fin sosial aktivitet. Noe av det koseligste med dette er klemmefunksjonen; klemmer du medspilleren din får man et ekstraliv. Det er jo innmari koselig å sitte i sofaen med noen man er glad i og insistere på klem hvert 5. minutt!

Disney Illusion Island svarer ikke til mine håp og forventninger, som nok var kunstig store. Det er et koselig spill å spille med andre, men byr ikke på de store utfordringene eller spillopplevelsene. Sjekk det gjerne ut for å spille med barna, men det er kanskje ikke verdt pengene om man ser etter det neste couch co-op spillet å spille med en voksen.

60/100