Dead Space (2023)

Hasse Hope
15 feb. 2023

Skummelt bra.

Da det ble klart at det skulle komme en remake av Dead Space, var det mange fans som hoppet av glede. Jeg skjønte ikke helt hvorfor. Jeg hadde hørt tittelen opp til 15 ganger i løpet av livet, men aldri tatt meg bryet med å spille det. Det er nemlig først i senere år at jeg har begynt å tørre å spille skrekkspill, dette fordi jeg har blitt fysisk større, og er bedre i stand til å forsvare meg mot eventuelle angripere eller monstre. Men nå er jeg klar. Klar for Dead Space, klar for å møte hovedperson Isaac Clarke, klar for å gå ombord på romskipet USG Ishimura.

Fluorskyll much?

De fleste anmeldelser dere finner av denne remaken, vil være fra folk som har spilt originalen, men det får du ikke her. Sånn sett tør jeg påstå at dette blir et usedvanlig friskt pust der dere kan finne ut hvordan det er å oppleve dette spillet for første gang i 2023. Er det like fett som spillene som utvikles nå til dags?

La oss begynne med settingen. Du er Isaac Clarke og trasker rundt i det sværet romskipet USG Ishimura. Du går hit og dit for å reparere greier, tilsynelatende til evig tid, men mens du holder på med disse ærendene, blir du angrepet av romvesener. Og de er skumle! Heldigvis finner du en rekke våpen som hjelper deg. Mest ikonisk er plasmakutteren. Med denne skyter du av lemmene til romvesenene, og å gjøre dette er en sann fryd. Men det stopper ikke der, du finner også en spinning blade machine som kutter opp monstrene, en flammekaster og mye mer. Gøy!

Hideo Kojima, han har tatt over mitt romskip ååååå...

Grafikken da? Vel. I forhold til et PS3-spill er dette utvilsomt bra. Jeg har som dere vet ikke spilt 2008-versjonen, og det er liten tvil om at mye er gjort for å pusse opp det visuelle. Når det er sagt: jeg blir ikke blåst i bakken. Sammenliknet med trippel-A-spillene som kommer nå til dags, er det ikke banebrytende på noen som helst måte. Og da kan du innvende: ok, men kan man forvente at det skal være så grensesprengende? Vel, da vil jeg bare henvise deg til The Last of Us: Part I – nok en nyinnspilling fra PS3 til PS5. Det spillet ser så bra ut at jeg bæsjer på meg bare av å tenke på det. Dead Space (2023) ser ut som et spill fra slutten av PS4s syklus, og kjører til og med i 30fps Quality Mode. Ikke bra nok, EA.

Men så kommer vi til spillets indrefilet: stemninga. Her er Dead Space i en klasse for seg selv. Jeg kan ikke huske å ha opplevd en like guffen romskipopplevelse siden første gangen jeg så filmen Alien fra 1979. ISG Ishimura er dunkelt, skittent, fullt av sjel, og det føles levd i. Hver krik og krok er laget med dedikasjon, og det er en verden jeg får lyst til å tilbringe mye tid i. Ikke minst er lydbildet noe av det beste mine ører har opplevd på en spillkonsoll.

Noe av det skumleste i Dead Space er å komme hit, til monstrenes tannlegekontor.

Men Hasse, dette er jo et skrekkspill. Er det skummelt? Dette er meg som ser for meg at du stiller det spørsmålet. Jeg føler det gjør anmeldelsen mer levende. Men tilbake til spørsmålet du “stilte”:

Jeg synes ikke det er skummelt. Sånn på ekte. Guffent? Ja. Creepy? Ja. Fikk jeg frysninger? Absolutt. Men jeg var ikke redd. Aldri. Og jeg vet ikke om det er meg det er noe galt med. Og jeg vet heller ikke hva det er med spillet som gjør at jeg ikke kjenner frykten spre seg. Kanskje jeg aldri finner ut av det heller. Når det er sagt så gjør det egentlig ikke noe. Jeg vet mange er livredde for å spille det når det er mørkt, og jeg har nok blitt nokså blasert, særlig av spill som Alien Isolation. Jeg synes derfor ikke dette skal trekke for mye ned.

Y - M - C - A!

Når alt kommer til alt, og jeg ser tilbake på spillopplevelsen, er det liten tvil om at dette er et veldig bra spill. Utifra andre anmeldelser virker det også som om spillet har mange merkbare forbedringer fra originalen - så jeg druser ut en ganske så saftig score.

83 av 100. Er ikke det bra da?

Jo. Det er … skummelt bra.

83/100