Crash Team Rumble

Andreas Hedemann
28 juni 2023
PlayStation 5

Super Crash Bros. Unites Fortress (Quake edition)

Et av spillselskapene som virkelig har overrasket meg positivt de siste årene, er det amerikanske selskapet Toys for Bob. Jeg forbandt i utgangspunktet Toys for Bob hovedsakelig med å pushe ut en hel haug med middelmådige lisensspill som Tony Hawk's Downhill Jam, Disney's Extreme Skate Adventure, Madagascar: Escape 2 Africa og for å stå bak cash graben Skylanders, og var derfor helt uinteressert i dem som spillskapere. 

Men: I 2018 sjokkerte Toys for Bob både meg og verden, da de samme år ga ut de to eminente remaksene Crash Bandicoot N. Sane Trilogy OG Spyro Reignited Trilogy på samme år. Seks spill! Seks remakes som var laget med så åpenbar kjærlighet til originalspillene at Toys for Bob rett og slett vant meg over som spillskaper. Når de så slapp det eminente Crash Bandicoot 4: It's About Time i 2020 var det ikke lenger noen tvil: Crash Bandicoot var i trygge hender hos Toys for Bob.

Nå er deres neste spill satt til Crash Bandicoot-universet her, og det er noe så ambisiøst som en helt ny IP: Crash Team Rumble. Et spill stappfullt med kreativitet og overskudd, som tar de kjente og kjære figurene fra Crashuniverset og leker med hva som ville ha skjedd dersom du heide på dem og styrte dem i kamp mot andre - i stedet for å kjempe mot dem som Crash eller Coco. Men: Lander de støtt på beina med Crash Team Rumble, et spill som har så mange ideer at det muligens kan virke for mye? Ja! Stort sett.

Ah! Weeklys, Double XP og artige Piksel-skins! Alt er som normalt i Battle Pass-land.

Crash Team rumble er ganske mange spill i ett spill. Se for deg at du lager en slags forenklet versjon av Smash Bros., der karakterene har mange færre moves, kombinerer det med noen av MOBA-elementene fra Pokémon Unite, putter på plattformspillelementene fra Crash Bandicoot, og setter det hele i en slags Quake-aktig arena-shooter, kombinert med rolle- og lagspilltaktikeriet fra Team Fortress 2. Da har du Crash Team Rumble. 

Det høres komplisert ut, men det kan på overflaten forklares ganske enkelt. En kamp består av et rødt og et blått lag, med fire spillere på hvert lag. Det laget som først klarer å samle sammen 2000 Wumpa Fruit på et map, vinner. Enkelt og greit. 

Det er når du dykker ned i hvordan dette gjøres at det begynner å bli gøy. Før kampen starter må alle fire spillere på laget velge seg en rolle, og av dem finnes det tre forskjellige. Du kan enten være en “Scorer”, som har som hovedansvar å samle inn wumpa fruit og levere i lagets base, en “Blocker”, som har som hovedansvar å hindre motstanderlaget fra å score, eller en “Booster”, som er en veldig interessant supportrolle - der du hovedsaklig skal søke gjennom kartet etter relics som låser opp oppgraderinger for ditt lag. Har du en dyktig booster på laget ditt, kan det i stor grad vippe kampen i ditt lags favør. 

Alle disse rollene har flere ulike spillbare karakterer under seg, som du kan oppgradere etter hvert som du spiller dem og få tilgang til flere “ultimates” per karakter. I scorer-rollen kan du velge mellom Crash Bandicoot, Tawna og Catbat. I blocker-rollen kan du velge mellom Dingodile, N. Brio og N. Tropy, og i Booster-rollen kan du velge mellom Coco Bandicoot og Neo Cortex. Flere karakterer er på vei, blant annet Ripper Roo og N. Gin. Men: la oss snakke litt mer om selve gameplayet, for det er ikke bare å score flest Wumpa Fruits og ferdig med saken - det er litt dypere enn som så. 

Mad Crash: Furry Road.

For i tillegg til disse Wumpa Fruitsene finnes det nemlig både kortsiktige og langsiktige oppgraderinger plassert rundt omkring på de åtte kartene som spillet enn så lenge har å by på. For å aktivere disse må du samle inn relics som ligger strødd rundt på kartet, og bruke disse som betalingsmiddel for å åpne oppgraderingene. Og her må du være taktisk!

Skal du bruke fem relics for å åpne en power up som gjør alle på laget ditt til badeballer, slik at de både kan rulle over fiender og bevege seg raskere rundt på kartet, eller skal du vente, og samle helt opp til 30 relics - som åpner en enorm fordel? For eksempel at alle på laget ditt blir til enorme monstre som knuser all motstand i ett minutt, eller at du åpner en ufo som terroriserer motstanderlaget mens du kan samle Wumpa fruits i fred? Dersom det ene laget ser at det er dette du går for kan det hende de rusher av sted og forsøker å score 2000 fruits før du i det hele tatt åpner denne oppgraderingen, og da er du avhengig av et godt forsvar for å hindre dem. Dette er bare en av mange taktiske avgjørelser og kontra-avgjørelser du møter på i Crash Team Rumble.

Taktikkeri er generelt et stort aspekt i dette spillet. Veldig ofte i løpet av en kamp må du ta avgjørende valg i kampens hete, uavhengig av hvilken rolle du spiller. Jeg tar meg ofte i å stå ved et veivalg der jeg bare må gå for noe i løpet av et brøkdels sekund, og så stå i avgjørelsen jeg har tatt. Den følelsen elsker jeg, for jeg merker at jo mer jeg spiller, jo dyktigere blir jeg til å kjenne igjen mønstre og ta gode valg. 

Det er lite som slår godfølelsen av å virkelig finne flyten i Crash Team Rumble.

Som du har forstått nå, er Crash Team Rumble mange spill i ett spill, men en ting er sikkert - er du god i plattformspill har du en fordel her. Flere av kartene du spiller på har avgrunner der du faller ned og dør eller drukner i lava, og må vente på å respawne mens du ser at laget ditt sliter i undertall. Med bare fire spillere på laget er det enorm fordel å holde seg levende, for man merker det voldsomt når 25% av lagets angrepskraft forsvinner.

I tillegg kan du med smidig bruk av plattformer, og ved å kjenne din egen karakter og kriker og kroker i kartene enkelt smyge deg unna fiender som forsøker å drepe deg om du er god i parkour. Og i hvor mange andre online multiplayerspill kan du egentlig si at det å være god i plattformspill er en fordel? Det er forfriskende at det å kunne stikke av er minst like viktig som å være en god brawler.

Når det er sagt er det helt avgjørende hvordan laget settes sammen for å vinne i Crash Team Rumble. Du kan være en så god scorer du bare vil, men laget ditt vinner ikke uten en blocker. Og du kan samle så mange relics du bare vil, men målet er tross alt å score 2000 Wumpa Fruits, så uten en helt rå samler støttet av et godt forsvar er det bare å gi opp. Det er både en blessing og en curse at laget kan bestå av f eks fire Crash Bandicoots eller fire Neo Cortex. Det fører til lekenhet og uforutsigbart gameplay, men det fører også til at kampen så og si er tapt før den begynner dersom laget er satt sammen ubalansert.

Med andre ord: du har en enorm fordel dersom du er en flex-spiller, som mestrer alle de tre rollene like godt. Det spørs om vi ikke ser en justering på dette med tiden, sånn som vi så i begynnelsen av Overwatchs levetid. Ja, det er gøy med seks Junkrats på ett lag - men på et tidspunkt går det utover det kompetitive aspektet. 

Heeeeere's FROGGY!

Som dere sikkert forstår har jeg spilt mye Crash Team Rumble i det siste, og det er fordi det rett og slett er et skikkelig gøy spill, som er morsomt å plukke opp og enda mer givende å mestre. 

Som med alle gode multiplayer onlinespill, blir Crash Team Rumble morsommere og morsommere jo mer du mestrer heltene, kartene og strategiene. Og det å spille sammen med venner eleverer opplevelsen til et helt nytt nivå. Når det er sagt er det helt uproblematisk å spille med tilfeldige online også. Det er ingen måte å være toxic på her, ingen in game chat eller liknende - og jeg har til gode å møte på lagkamerater som taper kamper med vilje. Kanskje det føles ekstra kjipt å være en douchebag når du styrer Crash Bandicoot i et såpass koselig univers? Ikke vet jeg. 

Er det noe vi nesten aldri skryter av når det kommer til Game as a Service-spill, så er det betalingsmodellen. Den fortjener en solid klapp på skulderen her. Spillet koster nemlig 299 kroner som en engangsbetaling ved kjøp, og da får du spillet - og tilgang til Premium Battle Pass i sesong 1, som varer i tre måneder. Kjøper du versjonen av spillet til 399 kroner får du også Premium Battle Pass for sesong 2 på kjøpet, men dette er ikke nødvendig.

Med andre ord: Crash Team Rumble koster 299 kroner ved kjøp, og er ellers FULLSTENDIG FRITT FOR MIKROTRANSAKSJONER. At dette er jaw dropping i 2023 sier vel mer om tiden vi lever i, men jeg hyller det av hele mitt hjerte. En god løsning for alle type spillere, som jeg håper vi ser mer av i fremtiden. 

Å hindre motstanderen fra å score er en like solid vei til seier som å score selv.

Så: er det bare fryd og gammen her? Neida, det er noen ting. Som med hele Crash Bandicoot-universet, er det en litt masete vibb over hele spillet. Musikken i menyene er gøyal i begynnelsen, men kan få den sindigste buddhistmunk til å klikke etter de første ti timene, og det er enn så lenge kanskje litt få maps, litt få karakterer og litt for få game modes. 

Nå er dette spillet nettopp sluppet, og ettersom Toys for Bob og Activision legger opp til at dette er et game as a service med Battle Pass som skal støttes lenge, er det klart at det har noen mangler ved release, som jeg er sikker på at vil bli justert med tiden, men det er såpass markant at jeg nevner det som en bekymring. 

Det er for eksempel individuelle levels for karakterene, som gjør at du føler progresjon, men jeg savner et kompetitivt rankingsystem. Levels sier egentlig bare noe om hvor mye du har spilt, ikke hvor god du er. 

Jeg er også litt bekymret for battle passet. I skrivende stund er det 80 dager igjen før det resettes, og jeg er allerede halvveis i de 100 levelsene som finnes der. Det kan fort bli å trå vannet i 60 dager dersom dette fortsetter, men det er vanskelig å trekke noe for akkurat det i skrivende stund. 

Når du locker inn én scorer, én booster og to blockers.. Vet du at dette - det blir gøy.

For: fundamentalt er Crash Team Rumble rett og slett et skikkelig solid online multiplayerspill, som jeg har hatt det knallgøy med i over 20 timer, og som jeg ikke kommer til å slutte med, med det første. Det er et variert og morsomt slåsseskytescoreoppgradereplattformspill med enorme muligheter for utviklerne til å støtte. Her er det bare å pøse på med nye karakterer, nye modes, nye kart og nye ultimates. Jeg ser ingen grunn til at ikke hovedspillet kan utvides med en helt egen Rocket League-aktig fotballdel eller at Crash kan få sin egen endless runner, en slags Fun Run-variant, som et midlertidig event inne i Crash Team Rumble. 

Overall syns jeg Crash Team Rumble er et veldig, veldig lovende spill. Det er gøy for de som liker å knuse trynet på andre online, det er gøy for de som liker å samle og score og unngå alt av action, og det er gøy for de som liker å pønske ut innfløkte strategier og overraske fienden med en enorm power up snur kampen i din favør. Crash Team Rumble er rett og slett et overraskende gøy spill, som jeg håper fortsetter å være gøy, som er litt ubalansert og som hadde hatt godt av litt mer innhold. Derfor får det 82 av 100 Hedemenn - og er med andre ord allerede nå gøy nok til å anbefale til alle som er glad i adrenalinvekkende onlineopplevelser som Overwatch eller Team Fortress 2.

Poengsum

82/100

hedemenn