Bomb Rush Cyberfunk

30 aug. 2023

- Turns out they actually do make them like they used to.

Det er så utrolig vanskelig å være kul. Enda vanskeligere er det å lage kule spill. Altså, ikke spill som er kule å spille, men spill som du ser på og tenker: Wow. Dette spillet er kult. Omgivelsene, folka, viben.. Er kul. På en avslappa, kul, måte.

Det er vanskelig.

For, som Hasse skriver i sin eminente debutroman Compis: "Kulhet kan ikke programmeres, det må læres". Og det er nettopp det Team Reptile har gjort, lært av kanskje to av historiens kuleste spill, Jet Set Radio og Jet Set Radio Future. Ved å åpenbart elske disse spillopplevelsene, og ønske seg flere, liknende spill, har Team Reptile skapt det som kanskje vil stå igjen som 2023s aller kuleste spill: Bomb Rush Cyberfunk.

Hvis du ikke syns dette ser gøy ut, så er du en surpomp.

I Bomb Rush Cyberfunk spiller du som Red, som i jakten på egne røtter blir med i et hip hop-crew som kaller seg Bomb Rush Crew. Red er en skater, Bel står inline, og Tryce sykler BMX - eller Tryce-cycle, som det kalles i spillet. Sammen skal dere tre, og du som spiller, veksle mellom å trikse dere gjennom byen i beste Tony Hawk-stil, i jakten på å gå All City, altså ta over alle områdene i byen og erklære dem for Bomb Rush Crew-territorium. Det gjør dere ved å out-trikse andre crews i battles, pryde byen med deres personlige grafittikunst, breake og fysisk slåss mot politiet - som blir mer sinna jo mer dere maler byen i Bomb Rush-farger.

Kulhet er en knivsegg, og at Team Reptile i det hele tatt har turt å gå for den viben i spillform er imponerende. Hadde de falt ned på gal side, hadde hele Bomb Rush Cyberfunk føltes som kodere med capsen bak frem og en sprayboks litt malplassert i baklomma. Heldigvis er det åpenbart at Team Reptile er dypt inne i Hip Hop-kulturen, for alle elementene gjennomsyrer Bomb Rush Cyberfunk: musikk, flyt, frihet og problematisk forhold til de som med batong i hånd forsøker å innskrenke friheten. Graffiti, breaking, battles, rapping, bombing og masse rails.

Mye av grafittien i Bomb Rush Cyberfunk er communitylaget. Det er et strålende grep!

For å gi deg et bilde av hva de har fått til her: Bevegelsene i breaking- og dansesekvensene i Bomb Rush Cyberfunk er imponerende organiske og livsnære. Dette er det nærmeste jeg føler jeg har kommet noe som likner på genuin breaking i et spill, og at bikarakterer står og toprocker mens jeg snakker med dem, gjør meg varm langt inn i hjertet.

Og apropos rytme og musikk; musikken i Bomb Rush Cyberfunk er fantastisk og slår meg med et enormt nostalgiballtre tilbake til tidlig 2000-tall, med Drum & Bass, Hip-Hop, Electronica og Funk i skjønn forening. Hvis du vokste opp med Tony Hawks Pro Skater og / eller Jet Set Radio på Gamecube vil du elske Bomb Rush Cyberfunk-soundtracket. Fordi man noen ganger bruker litt tid på å avansere videre inn i byen kan sikkert noen oppleve at noen av låtene kan bli litt enerverende, men det plager ikke meg. Altså, når du knuser inn tennene på en irriterende politimann med Bel sine ABEC5-kulelager rollerblades samtidig som soundtracket sier I got my hair done - I got my nails done, da… føler du deg veldig, veldig kul.

I beste Cyberpunkstil er transhumanisme et bærende element. Hils på crewet Franks.

Det tar ca 10 timer å komme seg gjennom Bomb Rush Cyberfunk, men i beste Tony Hawk-stil finnes det selvsagt collectibles å finne og ekstra hemmeligheter å låse opp, som dobler spillets lengde. Og dersom du, som meg, tror at spillet “bare” er et Tony Hawk-spill, så har du, som meg, undervurdert ambisjonsnivået til Team Reptile. For uten å spoile noe som helst dukker det opp noen voldsomt imponerende overraskelser i blant som viser at dette er spillskapere som har noe å si - og som får til å si det.

Dessverre er pacingen litt tung i begynnelsen av Bomb Rush Cyberfunk. Noe av dialogen i denne delen av spillet føles litt klam, og fordi man skal lære slåssing og skating og grafitti og få all historien servert på en gang, er anslaget og den første timen av spillet nok dessverre noe som gjør at en del ikke kommer til å få oppleve denne lille perlen av et spill. Men: absolutt alt tar seg opp, og blir bare bedre og bedre jo mer du spiller Bomb Rush Cyberfunk. Dette er en gavepakke av et spill til folk som er glad i god flyt, hip hop-kultur, skating og kulhet, og fortjener all positiv blest og dytt det kan få.

Se på denne gifen flere ganger - og se hvor mye personlighet og kulhet som er i alle karakterene, på hver sine måter. Bravo!

Solveig Møster og gjengen i Team Reptile har gjort en kjempejobb, og det gjør meg lykkelig å se at 5000 mennesker på Steam som har gitt spillet overveldende positive anmeldelser er enige med meg i det. Jeg gir Bomb Rush Cyberfunk 88 av 100 Hedemenn, og avslutter med et sitat fra den mest likte anmeldelsen av spillet på Steam:

Turns out they actually do make them like they used to.

88/100