Alan Wake 2

Steffen Lund
08 nov. 2023

En spilldrøm skreddersydd for undertegnede.

Remedy, et finsk spillstudio ledet av Sam Lake, har mange spill under beltet og alle spillene har noe til felles: de heter hva du gjør i spillene! I “Max Payne” utøver du maksimal skade på dine fiender, i “Alan Wake” spiller du en mann som må våkne opp på en måte, og i “Control” så kontrollerer du en spillfigur. Og i Quantum Break…

Det første “Alan Wake” har jeg egentlig lite forhold til, men da “Alan Wake 2” ble annonsert som et full on survival horror-spill, begynte jeg å glede meg noe helt kremet! Jeg visste at “Alan Wake 2” var en del av universet til Remedy sitt forrige (forvirrende) spill “Control”, som jeg så vidt hadde dyppet min bittesmå tær oppi, så jeg var egentlig ganske nervøs før spillstart av “Alan Wake 2”. Ville jeg skjønne noe som helst? Var dette survival horror sin versjon av “Kingdom Hearts”-lore? Svaret er (trommevirvel) - lengre enn ett ord! Så her kommer hele anmeldelsen:

Hvorfor det? Dette er jo BRILJANT! BRILJANT, SIER JEG!

13 år etter krimforfatter Alan Wake sporløst forsvant, starter en serie med ritualistiske mord i den “Twin Peaks”-inspirerte byen Bright Falls som FBI-agent Saga Anderson og hennes makker Alex Casey blir satt til å løse. De ritualistiske mordene minner etter hvert om en av Alan Wakes egne romaner, og Anderson begynner å finne sider til en av Wakes manuskript. Disse sidene omhandler Anderson spesifikt, og kan tilsynelatende forutse framtiden. Gjennom historien bytter du på å spille som de to hovedkarakterene: Anderson som prøver å nøste opp i mysteriet om de ritualistiske mordene og Wakes tilknytning til det hele, og som Wake som prøver å komme seg ut av The Dark Place: en regnfull, neondynket atmosfærisk marerittversjon av New York som Wake havnet i mot slutten av det originale spillet (for å redde sin kone Alice).

Alice, Alice, Who the f*ck is Alice jo det er kona til Alan hehe.

Jeg hører dere på andre siden: «Steffen! Hva i skrotsatan er det du prater om du a? Jeg skjønner jo ikke halv-pissen av det du babler om». Jeg har full forståelse av en slik reaksjon min gode venn! Alan Wake 2 har mange karakterer, omgivelser og gjenstander som kan virke forvirrende for de fleste. Remedy har gitt ut en «tidligere i Alan Wake»-film som ligger på YouTube, den er 3 minutter lang og hjelper deg med å forstå hva for eksempel «Scratch» og «The Clicker» er! Anbefales å se hvis du skal spille! Dramaturgien og historiefortellingen er ikke hva man vanligvis vil finne i slike "storbudsjettsspill". Men spillet spør meget høflig bare om én ting: oppmerksomheten din. Spørsmålene og tvistene man får servert på løpende bånd kan virke overveldende, men rett før det blir for mye - gir Sam Lake og gjengen i Remedy svar på akkurat det du lurer på! Og så klart, med svaret kommer nye spørsmål og tvister!

Det er en utrolig spennende og tilfredsstillende dramaturgi som drar meg i retninger jeg aldri har sett før. Stilen til Remedy er så unikt fra noe annet spill jeg har spilt! Den mikser live-action filmsekvenser med gameplay på en fantastisk måte som komplimenterer historien. Remedy har en stil som er skummel, morsom, rar og som sjonglerer sine ukonvensjonelle virkemidler på mesterlig vis!! Det føles aldri pretensiøst eller halvveis - heller som et kreativt overskudd i hvert eneste kapittel av min 25 timer lange gjennomspilling.

Det er ikke voksensnusk i Red Light District denne gangen :-)

For å hjelpe deg å ha kontroll på historien gjør Alan Wake 2 noe som er helt genialt: Anderson har sitt eget mind place du når som helst kan dra til. Dette er et rom der hun har kontroll over alle sakene i spillet, der du kan fysisk plassere bilder og nøkkelinformasjon på en vegg og dra tråder til annen informasjon du har oppdrevet. Stor applaus til spillskaperne for en kreativ og interessant måte å lose deg gjennom historien på!

I Wake sin side av historien har han også et mind place, hvor han har noe som heter plot board. Wake prøver å skrive seg ut av The Dark Place og plot-veggen hans viser hele tiden hvor han er i historien og hvordan hans tolkninger av situasjonen er. På utvalgte steder i spillet kommer Wake til områder som han ser på som blanke ark, som han skal få til å passe til historien. Her kan du endre omgivelsene ved å plassere historietråder Alan har skapt. Når han er fornøyd med retningen historien går, får du mulighet til å gå videre til neste område. Disse endringene i omgivelsene er visuelt slående vakre og teknisk utrolig gjennomført.

Historiefortellingen er eksepsjonelt genialt løst i Alan Wake 2.

Generelt er Alan Wake 2 et av de vakreste spillene jeg har spilt. Omgivelsene er dynket i en grotesk noir-atmosfære som gjør at jeg gliser for hvert eneste nye hjørne jeg får oppleve!

I klassisk survival horror-stil er fiender vanskelig å drepe, og det er lite ammo -så du må alltid tenke deg nøye om når du havner ansikt til ansikt med en jævlig skapning! En annen stor del av Alan Wake 2 er puzzles. Og dette er jeg nødt til å fremheve, fordi nesten ingen spill gjør dette her: Alan Wake 2 stoler på at DU SOM SPILLER kan løse oppgavene, ikke karakteren/spillet! Du må skrive ned koder, ta bilder av skjermen med mobilen din og huske ting som blir sagt for å løse koden til en safe eller en dør. Noen puzzles er enkle og noen ting er utfordrende. Du vil aldri få en melding på skjermen hvor koden står- det får du faen meg huske selv! Det er UTROLIG givende å klare å låse opp noen av de vanskeligste kodene i dette spillet, og da er du inne på noe bra Remedy.

Kjære, hent popcornet! Jeg er på tv igjen!

Vi snakker mye om Hideo Kojima som en visjonær i spillmediet, men nå burde vi også snakke om Sam Lake som en MINST LIKE STOR visjonær! Alan Wake 2 er et mesterverk av kreativ skaperglede og nye ideer inn i en velkjent sjanger. De tør å teste så utrolig mye, som gir oss spillere en helt unik skrekkspill-opplevelse. Det er spesielt én sekvens som fikk meg til å gispe, le og hoppe av glede, som gjorde at spillet gikk fra å være helt utrolig bra - til å være BRILJANT! Jeg tror alle som kjenner meg vil skjønne hvilken sekvens det er når dere spiller gjennom.

Takk for en skjellsettende opplevelse, Remedy. Jeg kommer aldri til å glemme Alan Wake 2.

Nå har det gått en uke siden jeg fullførte dette spillet, og jeg har tenkt på det hver eneste dag. Alan Wake 2 føles som en drøm skreddersydd til meg! Remedy hvisket meg i øret, kysset meg på pannen og skubbet meg inn i drømmeland med et nytt favorittspill.

Alan Wake 2 får søren klaske meg 100 av 100 trutmunn fra Lund!

100/100